Een coach is iemand die anderen moet kunnen motiveren, activeren, begeleiden, ondersteunen en inspireren. Daarnaast stelt een goede coach zich objectief, empathisch en positief op. Een coach moet dus uiteenlopende vaardigheden en eigenschappen hebben, maar welke eigenschappen heb je nu echt nodig om een goede coach te worden? Veel coaches of mensen die coach willen worden, vragen zich dit regelmatig af. Bij het Sluis NLP Instituut leiden we coaches op en daarom weten we als geen ander welke eigenschappen je moet hebben om een goede coach te worden. Dat zijn er veel, wij vertellen je over 10 van deze eigenschappen!
Kan ik een coach worden?
In Nederland is het beroep van coach een vrij beroep. Dit betekent dat iedereen zichzelf coach mag noemen en dat hier geen opleiding of kennis voor vereist is. Ondanks dat je jezelf dus al snel de stempel ‘coach’ mag geven, ben je niet direct een goede coach. Door de toenemende markt van coaches, is het noodzakelijk om jezelf te onderscheiden. Dit doe door opleiding(en) te volgen en te zorgen dat je de juiste eigenschappen bezit voor je jezelf als coach profileert.
Coach worden: begin bij een opleiding
Het worden van een coach begint in de basis bij de juiste opleiding en kennis. Afhankelijk van het gebied waarin je mensen wil gaan coachen, kun je hier je opleiding op uitkiezen. Bij het Sluis NLP Instituut bieden we een NLP Practitioner voor spreken & coachen. Door deze opleiding leer je impactvol het leven van anderen te veranderen en behaal je een geaccrediteerd coach diploma. Is alleen een opleiding tot coach voldoende? Nee, want je hebt ook de juiste kennis in het betreffende vakgebied nodig om kennis over te kunnen dragen op je cliënten.
Waar wil je mensen in gaan coachen? Wanneer je bijvoorbeeld afvalcoach wil worden, is het belangrijk om ook voldoende kennis over voeding te hebben. Dit geldt voor ieder vakgebied waar men zich als coach wil profileren: zorg dat je de juiste opleiding(en) én kennis in huis hebt. Met relevante kennis in huis ben je van grotere toegevoegde waarde voor de persoon die je coacht, en dat is uiteindelijk je doel.
Wanneer ben je een goede coach?
Naast kennis en opleiding, maken de eigenschappen om te kunnen inspireren, motiveren en ondersteunen iemand een goede coach. Je moet kunnen luisteren wanneer de ander praat, en hem of haar helpen om tot inzichten te komen. Het is een misvatting dat coaches vooral veel praten en over zichzelf vertellen, want een coach moet juist uitermate goed kunnen luisteren. Wat zijn nu de belangrijkste eigenschappen van een goede coach? We sommen het voor je op.
Wat zijn de eigenschappen van een goede coach?
Een coach heeft eindeloos veel eigenschappen nodig om écht goed te worden. We sommen hiervan 10 eigenschappen voor je op.
1. Je bent empathisch en streeft naar oplossingen en resultaat
Een goede coach kent het verschil tussen empathie en sympathie. In plaats van te handelen vanuit sympathie, handelt een goede coach vanuit empathie en zo werkt hij of zij oplossingsgericht. Inlevingsvermogen is hierbij belangrijk, maar tegelijkertijd zorgen dat je niet spreekt vanuit medeleven toont dat je werkt vanuit empathie en niet vanuit sympathie. ‘’Uit je woorden begrijp ik dat het een moeilijke situatie is voor je, dus we gaan een oplossing zoeken’’ in plaats van ‘’Wat moet dit moeilijk voor je zijn. Ik begrijp je.’’ Men schakelt een coach in om geholpen te worden, niet om medeleven te ontvangen. Je streeft dus altijd naar oplossing en resultaat.
2. Je bent objectief
Je oordeelt niet, houdt eventuele meningen voor je en respecteert de ander. Het kan voorkomen dat je cliënt iets zegt waar je het niet mee eens bent, of waar je sterk een andere mening over hebt. Als goede coach spreek je dit niet uit. Je blijft objectief.
3. Je kunt goed luisteren
Een goede coach kenmerkt zich door zijn luistervaardigheden. Met volle 100% aandacht kun jij naar je cliënt luisteren. Je stelt de cliënt centraal en praat niet veel over jezelf – want dat is niet waar de cliënt voor gekomen is. Tuurlijk kun je ervoor kiezen om ter inspiratie of bijvoorbeeld bij een kennismaking over jezelf te vertellen, maar de focus moet altijd bij de cliënt liggen. Je luistert actief, bent in staat om samen te vatten en vraagt door.
4. Je communiceert goed
Uitmuntende communicatie, zowel verbaal als non-verbaal, is een eigenschap die niet mag ontbreken bij een goede coach. De kwaliteit van de communicatie van de coach, bepaalt ook hoe de cliënt de boodschap ontvangt. Een goede coach communiceert duidelijk, met eenvoudige woorden, vol overtuiging en straalt hierbij gezag en betrouwbaarheid uit. We vertellen je hierover meer tijdens onze gratis workshop over coachen en spreken.
5. Je bent menselijk
Ondanks dat je objectief reageert op je cliënt en de focus op hem of haar legt, hoeft dit niet te betekenen dat je niet menselijk hoeft te zijn. Wees dus niet te afstandelijk en kil, want hiermee kun je je cliënt mogelijk afschrikken. Mensen werken graag met mensen, niet met robots. Zeker wanneer het een persoonlijk iets als een coachingstraject betreft. Door, op jouw manier, te laten merken dat jij ook mens bent, bied je je cliënt vertrouwen en veiligheid. Dit geeft de cliënt de ruimte om ook mens te zijn.
6. Je blijft jezelf altijd ontwikkelen
Wil je een goede coach zijn, dan blijf je jezelf altijd ontwikkelen. Dit doe je door zelf gecoacht te worden, met andere coaches te sparren over technieken, door webinars bij te wonen of door feedback te verzamelen van je cliënten en hiervan te leren. Door te communiceren met andere experts én de mensen die gebruik maken van jouw diensten, leer je het meest. Door jezelf te blijven ontwikkelen blijf je ook zeker van je zaak en dit straal je uit.
7. Je geeft het goede voorbeeld en inspireert
Wanneer je een advies uitbrengt wat je zelf niet opvolgt, verlies je al snel je geloofwaardigheid. Een simpel voorbeeld: de kans is klein dat je je een sportschema zou laten aanbevelen door iemand die zichtbaar zelf niet veel sport. In ieder vak geldt dat je als coach zelf het voorbeeld bent voor je cliënt. Bewust of onbewust haalt de cliënt inspiratie uit jou, en daarom is het tonen van het goede voorbeeld als coach erg belangrijk. Je bent een positief voorbeeld en gedraagt je daar ook naar.
Tot slot: als goede coach ben je nieuwsgierig, betrouwbaar en positief
Het spreekt voor zich dat een cliënt zich bij de coach volledig op zijn of haar gemak moet voelen. Door oprecht geïnteresseerd te zijn, vertrouwen uit te stralen en een veilige sfeer te creëren, zorg je ervoor dat de cliënt zich eerder op zijn of haar gemak voelt. Een goede coach voorkomt negativiteit altijd. Daarentegen werk je vanuit positieve communicatie, gericht op een oplossing. Je verlegt de focus naar positieve resultaten in plaats van een huidige, negatieve situatie. Als coach vertel je je cliënt niet wat hij of zij moet doen, maar je geeft een duwtje in de rug en brengt de cliënt in beweging. Zo help je je cliënt om het doel te bereiken waar hij of zij mee naar jou toekwam.
Hoe word ik een goede coach?
Naast kennis en opleiding, heb je als coach dus de juiste eigenschappen en technieken nodig om uit te gaan blinken in het vak en jezelf te kunnen onderscheiden van de rest. Bij het Sluis NLP helpen we je hierbij. Wanneer je al coach bent en nog beter wil worden, maar ook wanneer je minder ervaring hebt in het coachen. Denk je dat jij nog stappen kunt zetten om een écht goede coach te worden? Dan raden wij je onze NLP Practitioner voor spreken & coachen aan. De meest succesvolle coaches ter wereld gingen je al voor, en onze opleiding is geschikt voor zowel startende als ervaren coaches. Wil je eerst een laagdrempelige stap zetten? Kom dan naar onze gratis workshop!