Positieve feedback is een cruciaal aspect in al jouw relaties. Of het nu een relatie met een collega, een werknemer, een vriend of je partner is: positieve feedback is wenselijk. Het is een krachtige methode om op zowel de korte als de lange termijn meer gedaan te krijgen. Iedereen houdt van complimenten, toch? Een compliment is een goed voorbeeld van positieve feedback. Het maakt ons enthousiast, het geeft richting aan verwachtingen en het stimuleert de intrinsieke motivatie. Het ontvangen van positieve feedback kan dus erg plezierig zijn! Maar wat is positieve feedback precies en wat doet het met je? In dit artikel geven we antwoorden op deze vragen.
Wat is positieve feedback?
Positieve feedback is een terugkoppeling op het gedrag of een prestatie van een individu (of groep) waarbij de focus ligt op een goede eigenschap. Een voorbeeld van positieve feedback is, zoals we al noemden, een compliment. Een compliment is dus een verbale manier van feedback, maar positieve feedback bestaat ook uit non-verbale communicatie. Denk aan het opsteken van je duim of het geven van een schouderklopje. Je voorziet de feedbackontvanger van een positieve mededeling, en hij of zij kan hierdoor mogelijk gemotiveerd of enthousiast raken.
Het verschil tussen positieve en negatieve feedback
Bij positieve feedback weet de ontvanger wat hij of zij goed doet, terwijl er bij negatieve feedback vooral wordt benadrukt wat er (nog) niet goed gaat en wat er verbeterd dient te worden. Het is altijd afhankelijk van de situatie welke vorm van feedback nodig is. Wil je iemand bijvoorbeeld motiveren om door te zetten en iets af te maken? Dan is positieve feedback het meest effectief. Maar wil je iemand erop wijzen dat je van hem of haar echt verbetering verlangt? Dan is negatieve feedback op zijn plaats.
Het is een misvatting dat je met positieve feedback altijd verder komt, want soms is er simpelweg verbetering nodig in iemands gedrag of prestaties. Wel kun je negatieve feedback vaak brengen met daarnaast positieve feedback, om niet enkel te benoemen wat er beter kan. Zo ‘’verpak’’ je de negatieve feedback in positieve feedback, ook wel het sandwich model genoemd. De meningen over het sandwich model zijn verdeeld – niet iedereen ziet deze feedbackmethode als effectief. Wat je echter wel altijd kunt doen om negatieve feedback vanuit positiviteit te benaderen, is de feedback brengen als ‘’Ik wil je dit vertellen, omdat ik het beste voor je wil en ik geloof dat we hier allebei baat bij zullen hebben.’’ De benadering is dan niet negatief, terwijl er wel sprake is van negatieve feedback.
Bij positieve feedback benader je de situatie standaard vanuit positiviteit. Benieuwd wat dit met de mens doet? Wij vertellen het je.
Wat doet positieve feedback met je?
Het brengen en ontvangen van positieve feedback is voor zowel de brenger als de ontvanger een prettige ervaring en leidt tot onder andere:
- Het zorgt ervoor dat de ontvanger enthousiast raakt en dit betekent meer intrinsieke motivatie.
Geef je iemand complimenten over zijn of haar werk, bijvoorbeeld halverwege een project? Dan is de kans groot dat hij of zij dit als drijfveer ziet om op dit (of zelfs een nog hoger) niveau door te pakken en het project met succes af te ronden. Dit is niet alleen prettig voor de persoon die de feedback ontvangt, maar ook voor jou als gever! Je bent immers betrokken bij dit project en streeft naar een goed eindresultaat. Door de positieve feedback ontstond er intrinsieke motivatie bij de ontvanger, waar alle betrokkenen belang bij hebben. - Men staat sneller open voor feedback, en dus ook voor negatieve feedback.
Het is fijn om te horen dat je iets goed hebt gedaan. Nadat er positieve feedback gegeven is, heeft iemand dus waarschijnlijk een goed gevoel. Door dit gevoel staat hij of zij ook eerder open voor meer feedback, ook wanneer deze negatief van aard is. Door te benoemen wat er goed gaat, wordt men ook nieuwsgierig naar wat er beter kan. Wanneer je dan een keer met negatieve feedback komt, mag je verwachten dat deze direct en serieus wordt opgepakt. We draaien ‘m ook om: als jouw eerste vorm van feedback negatief is, wordt dit eerder beschouwd als kritiek. Ben je nieuw in een organisatie of heb je sinds kort een nieuwe partner? Begin dan met positieve feedback voordat je overgaat op negatieve feedback. Kies je voor deze benadering, dan ziet men jouw negatieve feedback eerder als hulp dan als kritiek en dat is voor alle partijen prettig. - De kans neemt toe dat iemand zelf om feedback gaat vragen.
Dit zorgt voor een gezonde onderlinge relatie. Of dit nu op de werkvloer of in privésfeer is, het werkt bijna altijd zo. Benadruk je wat iemand goed doet, dan is de kans groot dat diegene de volgende keer zelf actief om feedback vraagt. Zo ontstaat er een feedbackcultuur waarin je open en eerlijk naar elkaar kunt communiceren. - Jij als feedbackgever wordt als een oprecht persoon gezien wanneer je iemand direct (positieve) feedback geeft op het moment dat je iets constateert.
Dit kan op een later moment in je voordeel werken. Een voorbeeld: zie je dat iemand bij jou op de werkvloer iets buiten zijn of haar comfortzone onderneemt en pakt dat goed uit? Zeg dit dan direct. Dit laat jouw betrokkenheid én oprechtheid zien. - Door positieve feedback komt het gelukshormoon oxytocine vrij.
Dit hormoon zorgt ervoor dat je je beter voelt. Heeft iemand een compliment ontvangen, dan geeft dit dus direct een fijn gevoel – een beetje alsof je chocola eet! De mens is zo gemaakt dat men dit vaker wil ervaren en er dus voor zal zorgen dat dat gebeurt. Oftewel: hij of zij gaat vaker zijn of haar best doen, om vaker een compliment te ontvangen en dit gelukshormoon aan te maken. Dit gebeurt wellicht niet helemaal bewust, maar een krachtig middel van motivatie is het dus zeker. - Je ontvangt zelf meer (positieve) feedback.
Ken je dat, dat je iemand een compliment geeft en dat je direct van deze persoon een compliment terugkrijgt? Dit is soms een reactie van mensen omdat ze het lastig vinden om je compliment te ontvangen en daarom maar een compliment terugkaatsen, maar het kan natuurlijk ook een gemeend compliment zijn. Door zelf meer positieve feedback te geven, ontvang je zelf dus ook meer feedback.
Het geven van positieve feedback: de voordelen
Het geven van positieve feedback brengt dus niet alleen voordelen met zich mee bij de ontvanger, maar ook zeker voor jou als gever biedt het voordelen. Kort samengevat raakt iemand enthousiast en gemotiveerd door de positieve feedback, wat vervolgens resulteert in het vragen naar meer feedback (en dus ook negatieve) en het creëren van een feedbackcultuur. Jij toont je betrokkenheid en oprechtheid door de feedback, en ontvangt zelf waarschijnlijk ook meer positieve feedback in de loop van de tijd. Bij het geven van positieve feedback zijn er eigenlijk alleen maar winnaars, ook op de lange termijn!
Wil je leren om (positief) feedback te kunnen geven?
Er zijn talloze manier om te leren feedback te geven én te ontvangen. Met dit artikel kun je de eerste stappen zetten. Wil je beter worden in het geven van feedback en zou je hierbij ondersteuning willen? Dan is onze NLP Practitioner misschien wel iets voor jou. Neem een kijkje of meld je aan voor onze gratis informatieavond om meer te weten te komen over onze opleidingen!